vrijdag 14 september 2012

21ste eeuw + onderwijs= ?


Hoe zie jij het onderwijs in de 21ste eeuw? Dat is een belangrijke vraag die ik als toekomstige leerkracht me moet stellen. Om inzicht te krijgen in het onderwijs van de 21ste eeuw heb ik samen met mijn medestudenten van de minor klas Digicoach het spel 021 gespeeld. 021 Spel  is een spel dat gericht is om informatie te geven en zelf te gaan nadenken over het onderwijs in de 21ste eeuw. De doelgroep die de spelmakers willen aanspreken zijn  leerkrachten en schoolleiders.

Het spel is opgebouwd  rondom de cirkel van het onderwijs in de 21ste eeuw. Alle 7 vaardigheden komen in het spel aanbod.




Het 021 spel kun je op verschillende manier spelen, alle werkvormen die worden aangeboden heeft als hoofddoel om te discussiëren en zelf na te denken over het onderwijs in de 21ste eeuw.
Hieronder kun je lezen hoe wij het spel hebben gespeeld en hoe ik het heb ervaren. 


Verstrikt in het web van de 7 vaardigheden.
Om te beginnen zijn we gestart met de 7 vaardigheden centraal te stellen, door in groepjes allemaal 1 vaardigheid te verdiepen in een woordweb. Na enkele minuten hebben we de vaardigheden allemaal gewisseld, op deze manier heeft iedere groep 2 vaardigheden moeten uitwerken.  Uiteindelijk hebben we alle vaardigheden nog eens  kort besproken. De opdracht vond ik niet heel boeiend, dit omdat ik aan het einde van de activiteit nog steeds niet goed wist wat de vaardigheden nu precies betekende.

Waar moet ik kijken?
Na het maken van de woordwebben hebben we het volgende filmpje gekeken.

Dit filmpje gaf ons informatie over hoe de het onderwijs in de 21ste uit moet komen te zien om tot goede leerresultaten te komen en aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Deze informatie was leuke en boeiend om te zien, alleen werd de informatie te snel en druk weergeven.

Lekker discussiëren.  
Het moment van de 40 stelling is na het bekijken van het filmpje eindelijk aangebroken. Discussiëren met toekomstige leerkrachten over het onderwijs gaf pit aan het spel! Vanaf het moment dat de Mentimeter tevoorschijn kwam en we moesten stemmen vond ik mezelf pas echt deelnemen aan een spel. Het discussiëren is op zich geen spel maar het maakte het onderwerp wel levendig en gaf een goede weergave van de inhoud.

Teken het maar.
Na een flink discussie wordt het tijd om af te koelen en na te denken over hoe de leraar van de toekomst eruit ziet. In groepje van 3 á 4 personen hebben we allemaal de leraar van de toekomst moeten tekenen. Deze opdracht was een goede manier om na te denken over welke vaardigheden een leerkracht moet hebben in de toekomst. Overigens vond ik deze opdracht zelf niet zo spannend omdat dit eigenlijk min of meer al terug is gekomen in het bespreken van de 7 vaardigheden.

Hier moeten we goed over nadenken.
Als eindopdracht hebben we allemaal ,per adviesbureau,  een visie moeten maken voor ons ‘’ eigen bedrijf’’.  Deze opdracht was nuttig  en af ons inzicht over wat we centraal wilde stellen als adviesbureau. Tevens gaf deze opdracht aan dat we de inhoud van het 021 spel hadden begrepen en ook konden toepassen in de praktijk.

Niet te snel AUB!
Om het het spel 021 goed te kunnen spelen en ook veel informatie te kunnen opnemen, lijkt het mij verstandig om het spel op te delen. Hiermee bedoel ik dat je beter de activiteiten over 2 dagen kunt opdelen dan alles meteen in 1 keer uit te voeren. Door dit te doen zul je meer tijd hebben om de 7 vaardigheden  uit te werken. Dit zorgt er namelijk voor dat je weet waar het hele spel nu over gaat. Als deze  informatie niet goed wordt opgenomen dan is rest van het spel te vaag en ben je het spel niet optimaal aan het spelen.

Spel of toch liever studiedag?
Tot slot wil ik het woord spel vervangen in studiedag. Ik denk dat het woord studiedag meer aansluit bij de activiteiten die we hebben uitgevoerd dan spel. Verder wil ik eraan toevoegen dat studiedag 021 een goede manier is om inzicht te krijgen in het onderwijs in de 21ste eeuw en mij verder heeft geholpen om een leerkracht van de toekomst te worden. 

Groetjes,
Sonja@klaarmethetreviewenvanhet021spel.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten